Services

Sidan är tänkt att sätta lite fokus på mopedmodellen. Ge den ett lyft. Visa att den fortfarande finns. Denna svenska klenod !! ( okej vissa delar i motorn och i elsystemet (tex Bosch) var inte alltid svenska, ...men ändå.) Motorn satt på flera andra modeller och märken, så egentligen fanns det fler helsvenska mopeder.- Men, Husqvarna hade ju ialla fall HELA ekipaget under samma namn !

Så denna hemsida kommer att växa, textmässigt, men sakta !! Och den skall inte ses som något annat än en stunds inspirerande avkoppling. Här kan man njuta av flera mästerverk vad gäller renoveringar. Man kan känna sorg över exemplar som inte kunnat räddas, på grund av okunskap, eller avsaknad av intresse och lust. Helt enkelt kanske p.g.a att det saknas fler delar än vad som är kvar... Kanske kan hemsidan väcka liv i renoveringslusten hos någon som har en gråtande Cornette i ladugården.

Ni som kanske har en Cornette därute, "i kylan". Hör av er. Cornetteägarna kanske inte är så värst många, så visst vore det kul om det tillkom några fler. Det finns ingen klubb, bara en slags gemenskap. En mjuk, skön kontakt, där vi kan fråga varandra om saker och problem, som den ene står inför, och den andre redan upplevt.

Men kom ihåg: Renoveringar, oavsett omfattning, kräver tålamod ! Man måste kunna acceptera som en verklighet, att visst finns det begagnade, original reservdelar,men dom gömmer sig. Det var ju några år sedan dom tillverkades. Man hittar dom, ja, men det kan ta tid. ! Acceptera detta faktum, så går allting lättare.

Det ploppar nu och då upp nytillverkade delar. Är du en noggrann restaurerare, så rekommenderar jag dej att, innan du köper, KONTAKTA SÄLJAREN, och fråga. Det är inte alltid gamla osålda original,NOS, när det står NOS.

=======M O T O R N U M M E R för äggmotorn (1957-1962)::

Jag samlar även motornummer från rundmotorn/äggmotorn. Helst samtliga uppgifter från motorplåten. Nån gång i framtiden, kanske man kan hitta någon logik i numreringarna. Just nu är det ett virrvarr av tankar,pga en viss, bekymmersam inkonsekvens i numreringar. Jag redovisar ogärna gissningar, men jag dristar mej att ändå dela med mej av hittills, i nutid, återfunna motorer och uppgifter.

Motorplåtarnas färger: övervägande svart, men orange 1960. Finska motorer hade blå och grön. Plåtens färg på de norska, är okänd, men det ryktas om nåt mörkrött.........och ett X vid numret.

Blockhalvorna hade numreringar. Tidigast är 3-4 st ganska stora siffror nere "i gropen" under förgasaren, cirka 5-6 mm höga. Senare (men fortfarande på slidmatade) har man hittat 5-ställiga nummer, på samma plats, men med mindre storlek,ca 4mm höga. Troligen samtidigt med kolvmatade motorn, från1960, satt dessa blocknummer UNDER motorn, vid oljeavtappningen, och med max 3mm höga siffror, och låååååånga nummer.Siffrornas innebörd, är ännu okänd.

Gruppen motorer UTAN *) bokstav, ingår i gruppen märkta med A. Rimligen bör de bokstavslösa slidmotorerna vara de äldsta. Inom gruppen  finns just nu, (26/12-20,) 70st  som är utan A-markering  (enbart nummer), och fifty/fifty 0,8 & 1hk.  3-,4-,ställiga nummer. JAG HAR ÄVEN  NOTERAT ETT MOTORNUMMER, SOM BÖRJAR med 3. OCH EFTER PUNKTEN FEM SIFFROR. Och det har troligen funnits 3- växlade slidmotorer under 1957-58 (äldsta kåporna)....om inte nån teknisk privatist lurar skjortan av oss.!!! Detta med 3. , har ännu ingen förklaring....(27sep-19)

Gruppen med A märkta,( & se ovan...*) slidmatade, äggmotorer: 211st funna, (22sep-20) med nummer inom spektrat 0107 -14942. Tidsmässigt vågar jag inte datera dessa för även här finns en blandning av 0,8 hk och 1 hk, lite märkligt...och det finns även en mix vad gäller slidmatning och kolvmatning...Övervägande antalet har 1hk ! OCH 1 hk lär ju inte ha kommit förrän mitten av 1961. A-motorer har också hittats på Cornetter från -62. Jag vågar INTE knyta A-motorer till annat än alla sex produktionsåren. 3-,4-,och 5-ställiga nummer. Konsekvent 1 hk har 5-ställiga nummer. (20/11-18)

Gruppen med B märkta, slidmatade, äggmotorer:  237st,  ( 26/12-20) med nummer inom spektrat 12047 - 46338. Tidsmässigt lägger jag även dessa 1957-1959, men kanske helst 1958-1959 (tankarna är stridiga..).Här finns en övervägande del med 0,8 hk, men inte alla...Antalet slidmatningar dominerar stort ! TRE finska motorer ligger i denna grupp, och de har 0,8hk (normalt var 1,5hk till Finland) Dessa 3 motornummer är oerhört spridda inom spektrat. B har endast 5-ställiga nummer, hälften 0,8or /1hk.

Gruppen med C märkta, ICKE SLIDMATADE,äggmotorer: 166st, (26/12-20) med nummer inom spektrat 00104-39549. Tidsmässigt lägger jag dessa under 1960. Dom hade till 99% orange/röd motorplåt, och jag gissar på -60 pga att dom återfunnits endast på 1960 års Cornetter (model 4022). Satt säkerligen också på 4012-serien, men där har jag ingen koll...Men som sagt-1960 var Cornettens enda år med röd/orange motorplåt. Och här pratar vi endast om 1 hk.Ett fåtal finns med slid, funna i Finland med löpnummer inom sektorn 33049 och 39549. 3-,4-, och 5-ställiga nummer, där de 5-ställiga har exporterats till Finland (24st).............Jag har även funnit 2st motorer med extremt låga motornummer,156 och 348 med orange/röd motorplåt och med B2 istället för C...(2/2-19). En finsk , svart plåt med C har hittats, och en grön (20jun-19)

Gruppen med D-märkta, ICKE SLIDMATADE, äggmotorer: 98st (26/12-20) med nummer inom spektrat 25413-41513. Tidsmässigt hamnar dom under 1961-1962 men skulle kunna vara från mid-61kanske. Men jag har inte funnit en enda-61:a med röda plåtar, och C-modellen har då tydligen inte "slaskat över" mellan åren....Samtliga återfunna är kolvmatade. Finska exemplar (1,5 hk) ligger inom spektrat 34527 - 41513. (14nov-18) Enbart 5-ställiga nummer (och inom Sverige 1 hk).I Finland var motorn alltid slidmatad och 1,5hk, o alu-cylinder. (tack till Emanuellson & Wibeck 21/9-20)

Någon som vet eller hört om någon motor såld till Norge? (2,5hk) Sådan export fanns,troligen 1957, och där var det Roulette som gällde. Endast 2 st "norska" Roulette har jag stött på, men utan vettiga fakta, bara att ramnumret på den ena Rouletten började med ett "X"...och det ger ju absolut ingenting. Den andra har nummer X1543, och satt på en röd/cremefärgad Roulette,2,5 hk, i Norge (27-9-2019) I Norge var motorn INTE slidmatad, hade gjutjärnscylle och 2,5hk (tack till Emanuelsson & Wibeck 21/9-20)

Vilka förändringar HVA gjorde i resp motor, för att nå 1,5 o 2,5 hk, är ännu höljt i dunkel

Summa ,hos mig,registrerade motornummer: 707st. (22 sep 2020)

Ny A-uppdatering/summering av A-B-C & D-motorerna pågår, men det är segt..(14nov-18)

Frustrerande saker, men fängslande.Och "problemen" bara växer, frågetecknen har böjt sig, av belastningen... (19/4-2019 )

OM DET FINNS NÅGON PERSON SOM HAR KONTROLL PÅ MOTORBLOCKENS NUMMER, SÅ VORE JAG TACKSAM FÖR KONTAKT. INLEDNINGSVIS FANNS DESSA NUMMER I "SKÅLEN" UNDER FÖRGASAREN, MEN SENARE PÅ MOTORNS UNDERSIDA,MED SMÅ INSTANSADE SIFFROR I CIRKA 6-STÄLLIGA NUMMER. HADE DESSA NUMMER NÅGON INNEBÖRD, ELLER HADE SIFFRORNA INDIVIDUELLA BETYDELSER??? NÅGON SOM VET?

Vissa av löpnumren, går in i varandras olika bokstavsgrupper. Men jag har inte hittat en enda "kollision" eller dubblering.!!!

Lite fler "djupdykningar" kommer här lite då och då.... 14nov-18

NYTT om 3växlade äggmotorer:

TROLIGEN så går det att se på motorplåten, om motorn är 2 eller 3-växlad.På motorns plåtetikett ser man motornumret, OCH om det börjar med en 3:a och en punkt, så KAN detta betyda 3-växlad maskin. Efter punkt följer motornumret, 4 eller 5 siffror (hittills..) Det verkar vara äldsta motorerna UTAN bokstav, iallafall i nuet när 3 exemplar hittats...(2020-05-16)

NY UPPTÄCKT !!!!! 26/12 2020 !!! !!! !!! !!! !!! !!!

Denna datum satt jag och slöade framför  PC´n / Tradera , och tittade

på ditt o datt, och råkar plötsligt se en rundmotor till salu. Och inte vilken som

helst, utan en med VIT ETIKETT och SVART TEXT. En D-motor och trolig 61:a.

Då blir familjen Motoretikett/plåt ett nummer större. Svart, Blå, Grön, Orange, och nu VIT.

Bokstäverna vid motornummer: A  och B märkta motorer: här gäller att det är skillnader på utgående axel. Dock- de artikelnummer som redovisats av Hva för 1957-58, för utgående axel,(CM25206 och CM25304)  finns inte redovisade i reservdelslistorna för 1959-62 (det är bara dom jag har). Så tyvärr har man troligen bytt artikelnummer fr o m 1959.Men : Vi har nu iallafall EN uppgift om vad som gör skillnad mellan A- och B-motorer. Då återstår endast djupdykning på motorer märkta med C och D. Utgående axel har i dokumentationen 59-62 följande art.-nr: CM25333 eller CM25166 eller CM25319  ( 2022-02-05)

O C H, om man hittar, när man hittar, något matnyttigt,....så är idag uppgifterna inte lika instabila som Covid-19, där det mesta kan ändras och/eller justeras med kort varsel.

Men i den röran som råder, så må jag dock säga att Husqvarnas uppgifter är mer pålitliga än Covid´s Vacciner. Och hos HVA har prylarna ETT NAMN, till skillnad mot vaccinerna, som väl snart har 5-6 olika namn.

Måtte vi inom snart se solen gå upp över horisonten, på ett stabilt och pålitligt sätt.

Håll avstånd i alla lägen, misströsta inte. KÄMPA PÅ....gemensamt!!!

!!!!!...men visst har det blivit bättre!!!!! Bara vi håller oss i skinnet ...!!! (26/8-21)

mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

26 sept 2016

Welcome

Welcome to hvacornette.n.nu.

Facebook

My Newsletter

Links

This website was built using N.nu - try it yourself for free.(info & kontakt)